nak info? Clik di sini..

Sunday 25 December 2011

Guinea Pigs Malaysia Club

Nama saya Azroy..saya adalah salah seorang peminat setia guinea pigs.saya menubuhkan kelab ini bertujuan untuk berkongsi maklumat berkenaan guinea pigs..Berharap anda boleh berkongsi maklumat disini..Kami adalah penternak hobi guinea pigs berambut panjang, termasuk Coronets, Shelties, Texel, Peru serta haiwan peliharaan dan matlamat untuk menghasilkan guinea pigs kualiti
Guinea pigs kami adalah ahli-ahli keluarga dan oleh itu kita berusaha untuk menyediakan mereka dengan rumah terbaik kasih sayang kita boleh




                                              coronet -      lilac,gold, white


                                           peruvian -      white, gold 



                                                        sheltie x merion 

                                      

                                              pe golden american crested 



Guinea Pig Sebagai Haiwan Peliharaan Kesayangan

Guinea Pig di Malaysia juga boleh dikenali sebagai Arkus, Gasby dan juga Cavy. Terdapat juga yang berpendapat Guinea Pig adalah tikus belanda yang sememangnya terdapat secara semulajadi di negara ini. Namun terdapat bantahan daripada pakar haiwan serta veterinar bahawa tikus jenis Guinea Pig adalah jenis tikus yang berasal daripada Amerika Selatan sahaja.

Kenapa bernama 'Guinea Pig'?

Jawapannya,
Guinea Pig hanya nama yang diberikan kepada haiwan tersebut oleh para penjajah semasa menemui haiwan tersebut di tanah Amerika Selatan. Kecantikan dan comelan haiwan tersebut sangat teruja dan penjajah tersebut telah menangkapnya dan membela sebagai haiwan kesayangan. Dikatakan haiwan tersebut merupakan sumber makanan utama di kawasan berkenaan dan dikatakan dagingnya seakan-akan berasa seperti daging 'pig'. Perjalanan kapal laut untuk pulang ke negara asal penjajah tersebut diberi nama 'Guinea'. Dipenghujungnya, maka gelaran Guinea Pig terlekat di mulut seluruh pelusuk dunia sehingga hari ini.

Adakah ia benar-benar 'pigs'?

Mestilah tidak jika anda sudah selesai baca kenyataan di atas.

Jadi, selamat membela dan menjagai haiwan peliharaan yang sangat comel ini.

Dua Parti berwarna Abyssinian tikus belanda

Guinea pigs yang besar untuk tikus, berat antara 700 dan 1200 g (1,5-2,5 pound), dan berukuran antara 20 dan 25 cm (80-10 inci) di length.They biasanya hidup secara purata 4-5 tahun, tetapi boleh hidup selagi lapan years.According Buku 2006 Guinness of Records yang hidup terpanjang marmot selamat 14 tahun, 10,5 bulan.

Pada tahun 1990-an, satu pendapat minoriti saintifik muncul mencadangkan caviomorphs, seperti tikus belanda, chinchillas, dan degus, tidak tikus dan perlu diklasifikasikan sebagai perintah yang berasingan mamalia (serupa dengan lagomorphs) penyelidikan Selepas menggunakan pensampelan yang lebih luas telah mengembalikan kata sepakat di kalangan biologi mamalia bahawa klasifikasi semasa tikus sebagai monophyletic adalah wajar.


habitat semula jadi

Cavia porcellus tidak dijumpai secara semulajadi dalam hutan, ia adalah keturunan mungkin dari beberapa spesies yang berkait rapat dengan cavies, seperti aperea Cavia, Cavia fulgida, dan Cavia tschudii, yang masih biasa dijumpai di berbagai wilayah di Amerika Selatan. Beberapa spesies cavy yang dikenal pasti dalam abad ke-20, seperti Cavia anolaimae dan Cavia guianae, boleh guinea pigs domestik yang telah menjadi liar oleh pengenalan semula ke dalam cavies wild.Wild terdapat di dataran berumput dan menduduki niche ekologi yang sama seperti yang lembu. Mereka sosial, yang tinggal di dalam hutan dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada beberapa wanita (menuai), seorang lelaki, dan golongan muda (yang berehat dengan tatanama sebelumnya dikenali sebagai pups). Mereka bergerak bersama dalam kumpulan (kawanan) makan rumput atau tumbuh-tumbuhan lain, dan tidak simpan food.mereka tidak mencari-cari atau membina sarang, mereka sering mencari perlindungan dalam lubang haiwan lain, serta di celah dan terowong yang dibentuk oleh tumbuh-tumbuhan mereka Cenderung kepada yang paling aktif semasa subuh dan senja, apabila ia sukar bagi pemangsa ke tempat mereka.


Habitat 
Ternakan tikus belanda subur dalam kumpulan dua atau lebih atau kumpulan satu atau lebih menuai dan Guinea pigs adalah kombinasi yang biasa. Guinea pigs belajar untuk mengiktiraf dan bon dengan guinea pigs individu lain, dan ujian babi menunjukkan bahawa tindak balas tekanan neuroendocrine mereka adalah ketara yang diturunkan di hadapan perempuan terikat jika dibandingkan dengan kehadiran perempuan yang tidak dikenali.Kumpulan Guinea pigs juga boleh dapat bersama-sama, dengan syarat bahawa sangkar mereka mempunyai ruang yang cukup, mereka diperkenalkan pada usia yang muda, dan tidak ada perempuan yang hadir.Dalam Negeri Guinea pigs telah membangunkan irama biologi yang berbeza daripada rakan-rakan liar mereka, dan mempunyai lebih lama daripada aktiviti yang diikuti oleh jangkamasa yang pendek tidur di antara  Aktiviti adalah bertaburan secara rawak dalam tempoh 24 jam hari. selain dari mengelakkan cahaya sengit, tiada corak tetap circadian adalah jelas Kucing ini telah menerima pasangan ini guinea pigs. Kejayaan jenis ini interspecies interaksi berbeza-beza mengikut kepada binatang-binatang individu yang terlibat
Guinea pigs Dalam Negeri amnya hidup di dalam sangkar, walaupun sesetengah pemilik nombor besar guinea pigs akan mendedikasikan seluruh bilik untuk haiwan kesayangan mereka. Sangkar dengan lantai jejaring pepejal atau dawai digunakan, walaupun lantai jejaring wayar boleh menyebabkan kecederaan dan mungkin boleh dikaitkan dengan jangkitan 1 biasanya dikenali sebagai bumblefoot (pododermatitis ulser). "Kiub dan Coroplast" (atau C & C) sangkar gaya kini merupakan pilihan biasa.Sangkar sering dipenuhi dengan tatal kayu atau bahan yang serupa. Katil yang dibuat dari cedar merah (Timur atau Barat) pain, kedua-dua softwoods, biasa digunakan pada masa lalu, namun bahan-bahan ini kini dipercayai mengandungi fenol berbahaya (hidrokarbon aromatik) dan minyak.Selamat tilam termasuk yang dibuat daripada kayu keras (seperti Aspen), produk kertas, dan bahan-bahan Tongkol jagung alternatif lain Guinea Pigs cenderung merumitkan dalam sangkar mereka; mereka sering melompat ke dalam mangkuk makanan mereka atau katil sepakan dan najis kepada mereka, dan air kencing mereka kadang-kadang crystallizes pada permukaan sangkar, menjadikannya sukar untuk membuang.Selepas sangkar telah dibersihkan,
Guinea pigs jantan biasanya akan membuang air kecil dan mengheret badan yang lebih rendah di seluruh lantai sangkar untuk menandakan wilayahnya.tikus belanda jantan juga boleh menandakan kawasan mereka dengan cara ini apabila mereka dibawa keluar dari sarangnya.
Guinea pigs biasanya tidak berkembang maju apabila ditempatkan dengan spesies lain. Cohousing tikus belanda dengan rodensia lain seperti gerbils dan hamsters boleh meningkatkan kejadian jangkitan pernafasan dan lain-lain,dan tikus itu boleh bertindak agresif ke arah babi guinea.Yang lebih besar haiwan mungkin menganggap guinea pigs sebagai mangsa, walaupun sesetengah ( seperti anjing) boleh dilatih untuk menerima mereka.Pendapat dibahagikan atas cohousing tikus belanda dan arnab domestik. Beberapa sumber-sumber yang disiarkan mengatakan bahawa babi guinea dan arnab melengkapi antara satu sama lain dan apabila berkongsi sangkar.Walau bagaimanapun, sebagai lagomorphs arnab mempunyai keperluan pemakanan yang berbeza, dan demikian itu dua spesies tidak boleh menjadi yang diberi makan makanan yang sama. Arnab juga boleh pelabuhan penyakit (seperti Bordetella jangkitan pernafasan dan Pasteurella), guinea pigs mudah.Malah arnab kerdil yang jauh lebih kuat daripada babi guinea dan boleh menyebabkan kecederaan secara sengaja atau tidak disengajakan.


Tingkah laku
Guinea pigs boleh mempelajari laluan kompleks makanan, dan tepat boleh ingat jalan yang dipelajari selama berbulan-bulan. Masalah kuat mereka menyelesaikan strategi gerakan.Sementara guinea pigs boleh melompat halangan kecil, mereka adalah pendaki yang miskin, dan tidak terutamanya tangkas. Mereka menyentakkan amat mudah, dan sama ada akan membekukan di tempat untuk tempoh masa yang lama atau lari menyelamatkan diri dengan pesat, usul terbang ke sana-sini mencari makanan apabila mereka rasa bahaya.yang lebih besar kumpulan guinea pigs terkejut akan "lari", berjalan di arah yang tidak teratur sebagai satu cara pemangsa yang mengelirukan.Apabila teruja, guinea pigs berulang kali boleh melaksanakan hop sedikit di udara (dikenali sebagai "popcorning"), sebuah gerakan yang seakan-akan tarian perang menemukan.Mereka juga perenang yang sangat baik.Tikus belanda "pengantin lelaki sosial"
Seperti tikus banyak, guinea pigs kadang-kadang mengambil bahagian dalam dandan sosial, dan mereka kerap sendiri pengantin lelaki.bahan bersusu putih dirembeskan dari mata mereka dan disapukan ke rambut semasa proses dandanan.Kumpulan babi akan sering mengunyah rambut satu sama lain, tetapi ini adalah satu kaedah untuk mewujudkan hierarki dalam kumpulan, dan bukannya satu isyarat sosial.Penguasaan adalah juga ditubuhkan melalui menggigit (terutamanya telinga), piloerection, bunyi agresif, teras kepala, dan melompat serangan.Tidak seksual mounting simulasi untuk menguasai juga biasa di kalangan kumpulan-kumpulan jantina yang sama.
Guinea penglihatan babi tidak baik sebagai seorang manusia, tetapi mereka mempunyai pelbagai penglihatan (kira-kira 340 °) dan lihat dalam warna separa (dichromacy). Mereka telah dibangunkan dengan baik deria pendengaran, bau, dan sentuhan Vocalization adalah cara utama komunikasi antara ahli-ahli spesis..sesetengah bunyi seperti berikut:

    
Wheek - bunyi bising, nama yang adalah onomatopoeic, juga dikenali sebagai wisel. Satu ungkapan kegembiraan umum, ia boleh berlaku dalam tindak balas terhadap kehadiran pemilik atau memberi makan. Ia kadang-kadang digunakan untuk mencari guinea pigs yang lain jika mereka berjalan. Jika babi guinea hilang, ia mungkin wheek untuk mendapatkan bantuan. Mengenai bunyi ini mendengar (bantuan · maklumat)
    
Menggelegak atau purring - bunyi ini dibuat apabila babi guinea menikmati sendiri, seperti apabila petted atau diadakan. Mereka juga boleh membuat bunyi ini apabila dandan, merangkak di sekitar untuk menyiasat tempat baru, atau apabila diberi makanan. Mengenai bunyi ini mendengar (bantuan · maklumat)
    
Gegaran bunyi ini biasanya berkaitan dengan dominasi dalam kumpulan, walaupun ia juga boleh datang sebagai tindak balas takut atau marah. Dalam kes ini, berderu sering bunyi yang lebih tinggi dan badan bergetar tidak lama. Semasa memikat, lelaki biasanya purrs mendalam, bergoyang dan mengelilingi wanitadalam tingkah laku yang dipanggil "rumblestrutting". Berderu rendah semasa berjalan dari berat hati menunjukkan rintangan pasif. Mengenai bunyi ini mendengar (bantuan · maklumat)
    
Chutting dan merengek - Ini adalah bunyi yang dibuat dalam keadaan mengejar, oleh pengejar dan pursuee, masing-masing. Mengenai bunyi ini mendengar (bantuan · maklumat)
    
Chattering - bunyi ini dibuat dengan pesat kertak gigi gigi, dan amnya tanda-tanda amaran. Guinea pigs cenderung untuk menaikkan kepala mereka apabila membuat bunyi ini. Sejenis lebih tenang gertakan gigi sering bermakna guinea pigs mahu merawat yang adalah tempat yang berdekatan tetapi daripada jangkauan.
    
Cengking atau jeritan - bunyi nyaring rasa tidak puas hati, dalam tindak balas terhadap kesakitan atau bahaya. Mengenai bunyi ini mendengar (bantuan · maklumat)
    
Bunyi - bunyi yang kurang biasa, disamakan dengan lagu burung, seolah-olah berkaitan dengan tekanan, atau apabila bayi guinea pigs mahu diberi makan. Jarang sekali, bunyi akan berlangsung selama beberapa minit.
 

PembiakanRencana utama: Guinea pigs bakaMengandung menyemai satu minggu sebelum menyampaikan tiga pups
Guinea Pig dapat membiak sepanjang tahun, dengan puncak lahir biasanya akan datang pada musim bunga; sebanyak lima litters boleh dihasilkan setahun tempoh matang yang berlangsung dari 59-72 hari, dengan purata 63 - 68 hari.Oleh kerana tempoh matang yang panjang dan saiz besar daripada pups,betina hamil boleh menjadi besar dan berbentuk terung, walaupun perubahan dalam saiz dan bentuk berbeza. Tidak seperti anak-anak tikus yang lain, yang altricial ketika lahir, pups baru lahir dibangunkan dengan rambut, gigi, kuku, dan penglihatan separa.mereka segera mudah alih, dan mula makan makanan pepejal dengan serta-merta, walaupun mereka terus menyusukan. Litter hasil 1-6 pups, dengan purata tiga,saiz terbesar yang direkodkan ialah 17
Dalam litters yang lebih kecil, kesukaran mungkin berlaku semasa buruh disebabkan pups bersaiz lebih. Litters besar mengakibatkan kejadian yang lebih tinggi daripada mati, tetapi kerana yang pups telah dihantar pada peringkat 1 maju pembangunan, kekurangan akses kepada susu ibu mempunyai sedikit kesan kepada kadar kematian yang daripada bayi yang baru lahir. Cohabitating perempuan membantu dalam tugas-tugas ibu jika menyusu
Tikus belanda jantan dan betina tidak berbeza dari segi rupa luaran selain daripada saiz am. Kedudukan dubur adalah sangat dekat dengan kemaluan di kedua-dua jantina. Kemaluan wanita dibezakan oleh konfigurasi berbentuk-Y yang dibentuk dari kepak vulvar; manakala kemaluan jantan mungkin kelihatan serupa dengan zakar dan dubur yang membentuk bentuk serupa, zakar akan menonjol jika tekanan dikenakan ke rambut sekitar. testis jantan juga boleh dilihat dari luar daripada bengkak scrotal.Guinea pigs berusia lapan jam
Jantan mencapai kematangan seksual pada 3-5 minggu; Betina boleh subur seawal empat minggu dan boleh membawa litters sebelum mereka dewasa betina yang tidak pernah melahirkan anak biasanya membangunkan menggabungkan tak boleh balik symphysis kemaluan, sendi dalam pelvis, selepas umur sepuluh bulan [pengesahan diperlukan] Jika mereka menjadi hamil selepas ini yang telah berlaku, saluran kelahiran tidak akan meluaskan cukup. ini boleh membawa kepada dystocia dan kematian kerana mereka cuba untuk melahirkan betina boleh hamil 6-48 jam selepas melahirkan anak, tetapi ia tidak sihat untuk btina itu sentiasa hamil.
 

DietPerak agouti Guinea pigs makan rumput Rumput adalah diet semula jadi babi guinea. Molars mereka yang sesuai untuk pengisaran perkara loji dan berkembang secara berterusan sepanjang hidup haiwan.Kebanyakan rumput-makan mamalia yang agak besar dan mempunyai satu saluran penghadaman panjang;. Manakala guinea pigs telah lebih lama titik bertindih daripada roden kebanyakan, mereka mesti juga menambah diet mereka dengan coprophagy, memakan najis mereka sendiri.Walau bagaimanapun, mereka tidak memakan semua najis mereka sewenang-wenangnya, tetapi menghasilkan pelet khas yang lembut, yang dipanggil cecotropes, yang kitar semula B vitamin, serat, dan bakteria yang diperlukan untuk pencernaan yang betul.cecotropes (atau pelet caecal) dimakan secara langsung dari dubur, melainkan jika guinea hamil atau obes.Mereka berkongsi tingkah laku ini dengan arnab. Dalam tikus b geriatrik atau menuai (keadaan ini jarang berlaku dalam orang-orang muda), otot-otot yang membenarkan pelet yang lebih lembut untuk diusir keluar dari dubur untuk dimakan boleh menjadi lemah. Ini mewujudkan keadaan yang dikenali sebagai hentaman dubur, yang menghalang tikus dari cecotropes redigesting, walaupun sukar pelet mungkin melalui jisim kesan.Keadaan ini boleh buat sementara waktu mengurangkan dengan berhati-hati membuang najis kesan.
Guinea pigs mendapat manfaat daripada memakan rumput kering rumput segar, seperti Timothy hay, sebagai tambahan kepada pelet makanan yang sering berdasarkan dari Timothy. Alfalfa juga pilihan makanan yang popular; kebanyakan tikus belanda akan makan dalam jumlah yang besar daripada alfalfa apabila ditawarkan itu,walaupun wujud beberapa kontroversi lebih memberi makan alfalfa untuk guinea pigs dewasa. Sesetengah pemilik haiwan peliharaan dan organisasi veterinar telah menasihatkan bahawa, sebagai kekacang dan bukannya rumput alfalfa yang dimakan dalam jumlah yang besar boleh membawa kepada obesiti, serta batu karang kerana kalsium yang berlebihan, di mana-mana tetapi guinea pigs mengandung dan sangat muda.Walau bagaimanapun, sumber-sumber saintifik yang diterbitkan menyebut alfalfa sebagai sumber untuk penambahan protein, asid amino, dan serat.
Seperti manusia, tetapi tidak seperti mamalia yang lain, guinea pigs tidak boleh mensintesiskan vitamin C mereka sendiri dan mesti mendapatkan nutrien penting daripada makanan. Jika guinea pigs tidak menelan vitamin C yang cukup, mereka boleh menghidap penyakit skurvi yang boleh membawa maut. Guinea pigs memerlukan kira-kira 10 mg vitamin C setiap hari (20 mg jika hamil), yang boleh didapati melalui buah-buahan segar dan sayur-sayuran mentah (seperti brokoli, epal, kubis, lobak merah, saderi dan bayam) atau melalui makanan tambahan.diet yang sihat bagi guinea pigs memerlukan keseimbangan yang kompleks kalsium, magnesium, fosforus, kalium, dan ion hidrogen; jumlah mencukupi vitamin E, A dan D juga perlu diet yang tidak seimbang telah dikaitkan dengan distrofi otot, Menjadi Keras menjadi kapur metastatik, masalah dengan kehamilan, kekurangan vitamin, dan masalah gigi.Guinea pigs cenderung untuk menjadi pemakan yang berubah-ubah apabila ia datang kepada buah-buahan dan sayur-sayuran segar, setelah mempelajari awal dalam hidup apa yang ada dan tidak sesuai untuk mengambil, dan tabiat mereka sukar untuk berubah selepas matang.Mereka tidak memberi respon yang baik kepada perubahan dalam diet secara tiba-tiba.. mereka boleh berhenti makan dan kebuluran bukannya menerima jenis makanan yang baru bekalan malar jerami atau makanan lain secara amnya disyorkan, kerana guinea pigs makanan secara berterusan dan boleh memupuk tabiat seperti mengunyah pada rambut mereka sendiri jika makanan tidak hadir.Kerana gigi tikus belanda berkembang sentiasa, mereka secara rutin mengerikit, supaya gigi mereka menjadi terlalu besar untuk mulut mereka, masalah biasa dalam rodensia.Guinea pigsjuga akan kunyah kain, kertas, plastik dan getah.
Beberapa tumbuhan yang beracun kepada tikus belanda, termasuk belukar, bryony, buttercup, charlock, maut nightshade, foxglove, semacam tumbuhan, Hemlock, Lily Valley, mayweed [nyahkekaburan diperlukan], monkshood, privet, ragwort, perkelahian, Speedwell, toadflax [nyahkekaburan diperlukan], dan saderi liar.Selain itu, apa-apa tumbuhan yang tumbuh daripada mentol (contohnya, bunga tulip dan bawang) biasanya dianggap beracun.juga Ivy dan oak pokok cuti
...

Bolehkah Guinea Pigs Makan Buah-buahan dan Sayur-sayuran
Berikut adalah senarai sayur-sayuran dan buah-buahan guinea pigs suka makan.
Guinea pigs suka buah-buahan dan sayur-sayuran kira-kira seberapa banyak yang manusia suka ais krim dan gula-gula, yang besar kerana buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan bahagian penting dalam diet mereka dan memastikan mereka gembira dan sihat!
Guinea Pigs yang berbeza mempunyai keutamaan yang berbeza, tetapi secara umumnya, mereka suka pelbagai jenis sayur-sayuran buah-buahan yang berbeza. Guinea pigs suka lobak merah, lada(capsicum) dan lettuces gelap. Jika anda mengalami masalah guinea pigs yang cerewet dan tidak akan makan apa-apa hasil segar, pilihan anda untuk vitamin C ialah pelet yang diperkaya vitamin C seperti Oxbow.
Berikut adalah senarai beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran yang memberi manfaat terbaik kepada pemakanannya.
• Lada capsicum (merah atau lada hijau / kuning. Merah mempunyai vitamin C kepekatan tertinggi)
• Lobak Merah - kedua-dua akar dan puncak hijau selamat untuk guinea pigs.
• Epal - pastikan mereka tidak mempunyai apa-apa biji.
• Oren
• Sayur-sayuran berdaun seperti salad merah, Romaine, salad Boston, (pastikan guinea pigs anda makan sayur-sayuran berdaun dalam kesederhanaan bagi mengelakkan cirit-birit, dan makan bayam sedikit untuk mengelakkan masalah buah pinggang yang berpotensi terjadi.)
• Timun
• Brokoli (secara sederhana memandangkan ia boleh bentuk gas dan menyebabkan kesakitan gas dlm usus)
• Kacang Hijau
• Anggur
• Pisang
• Strawberi (secara sederhana)
• Oren atau clementines. Satu cara berguna untuk makanan ini jika mereka cerewet ialah dengan mengaut daripada pulpa separuh oren dan meninggalkan beberapa di dalamnya supaya mereka dapat menjilat tanpa perlu kunyah.
•Bayam
• Tomato Ceri DAN Tomato biasa (perlu dibuang biji)
• Ketumbar
•Dandelion hijau
• Pasli

Makanan Yang TIDAK BOLEH untuk Guinea Pigs anda!
Walaupun guinea pigs menikmati pelbagai perisa dan jenis buah-buahan dan sayur-sayuran, terdapat beberapa makanan yang anda tidak boleh beri kepada guinea pigs anda. Jika ada perkara yang tidak berada dalam senarai ini atau yang di atas dan anda tidak pasti, adalah lebih baik tidak memberi makan kepada guinea pigs anda sehingga anda boleh mendapatkan pengesahan daripada doktor haiwan. Senarai makanan yang baik bukanlah menyeluruh, anda boleh menemui beberapa sumber-sumber lain dalam talian dengan senarai yang lebih menyeluruh.
Berikut adalah senarai makanan yang merbahaya kepada guinea pigs anda.
• salad Iceberg - ini tidak akan membunuh jika anda memberinya sekeping atau sedikit, tetapi ia agak berserat dan berair. Ia telah dikenalpasti boleh memberi diarrhoea (cirit birit).
• Sebarang jenis kubis - seperti salad aisberg, sekeping kecil tidak mungkin teruk memberi kemudaratan atau membunuh guinea pigs anda, tetapi ia sangat bergas dan tidak baik untuk sistem penghadaman mereka. Jauhi jika anda boleh.
• Kembang kol - juga sangat gas menghasilkan.
•Kentang - toksin boleh wujud dalam kulit kentang, terutamanya jika mereka telah mula bertukar hijau, dan beracun.
• Kacang mentah (Ini seperti kacang, buah pinggang mentah keras, berpecah kacang, kacang Belang-Belang, dll)
• Kacang dibuang kulit atau biji, terutamanya hal-hal seperti biji bunga matahari atau jenis 'biji burung' bercampur, biji labu, kacang, dll
• Rhubarb - daun tumbuhan rubarb beracun, dan batang yang amat masam.
• Sebarang jenis daging atau ikan. Guinea pigs adalah vegetarian



GUINEA PIG
GP, adalah makhluk yang hidup bersosial, terbaik dipelihara dalam kumpulan dua ekor atau lebih. Anda boleh menyediakan sangkar yang lebih besar, GP anda akan mendapat manfaat dari ruang tambahan yang disediakan. Dalam banyak kes, sebuah sangkar buatan memberikan ruang yang cukup terhad dan anda boleh membuat sangkar yang agak kreatif dengan mudah. Ini biasanya pilihan yang lebih baik daripada sangkar komersial yang sempit .
Gaya sangkar
Sangkar dengan lantai dawai atau tanjakan dawai mesti dielakkan kerana ia akan mencederakan tapak kaki GP yang lembut untuk jangka masa yang lama, anda boleh alaskan dengan plastik anti gelincir yang lembut yang sering digunakan di hadapan bilik air.Tetapi GP tidak terlalu mendesak dalam apa jua jenis sangkar yang mereka perlukan cuma sebagai manusia kita perlu berasa perihatin terhadap mereka. Sangkar dengan tanjakan dan rendah rak plastik atau ledges memberi beberapa faedah untuk GP, tetapi berhati-hati mereka tidak mengambil ruang lantai yang diperlukan untuk pusingan berjalan. Jarak antara bar jeriji adalah sehingga satu inci untuk orang dewasa. Sesetengah pemilik telah menemui jalan penyelesaian yang kreatif untuk masalah menyediakan perumahan yang cukup besar. Perkara yang baik mengenai GP ialah mereka agak besar dan tidak memanjat atau mengunyah dan tidak mungkin memanjat atau melompat ke atas tembok yang tinggi (18 inci sekurang-kurangnya). Beberapa contoh penyelesaian sangkar boleh ditemui di dalam pelbagai rangkaian sesawang internet.Gambar-gambar menunjukkan bagaimana kreativiti kecil boleh pergi jauh untuk menyediakan kandang GP, terutama bagi sekumpulan GP. "Kiub dan Coroplast" merupakan gaya sangkar yang menjadi sangat popular. Jauhi kebanyakan sangkar yang dipasarkan untuk GP kerana saiz yang terlalu kecil. Terdapat hanya beberapa sangkar komersial yang mempunyai saiz sangkar baik untuk GP tetapi kos yang mahal.
Bedding
Elakkan menggunakan bedding yang diperbuat daripada cebisan cedar dan pain. Cebisan Aspen adalah pilihan yang baik,ini adalah disebabkan cebisan cedar dan pine mengandungi phenols yang boleh memjejaskan pernafasan GP untuk jangka masa panjang. Rumput kering juga boleh digunakan sebagai bedding selain dari cebisan kertas.
Kotak Sarang
Kotak sarang atau tempat bersembunyi adalah satu keperluan - satu tab terbalik atau baldi plastik, atau kotak kadbod yang sederhana dan paip PVC saiz besar(dengan dinding tebal)untuk membuat terowong yang baik dan menyembunyikan diri.
Mainan
Mainan itu boleh ditambah bagi mengelakkan GP berasa bosan. Beg Kertas, kertas renyuk, kotak kadbod, bola kecil, blok kayu, plastik mainan arnab, terowong, selimut kecil, dan mainan tergantung seperti mainan burung mungkin boleh menghilangkan kebosanan GP anda. Pastikan tidak ada bahagian-bahagian kecil yang mungkin terkeluar atau boleh dikunyah dan ditelan yang boleh menyebabkan GP mati.

Roda dan bola senaman tidak digalakkan; ramai pakar percaya bahawa badan GP tidak direka untuk senaman jenis ini dan risiko kecederaan adalah terlalu besar. Cara senaman terbaik adalah dengan membiarkan GP anda berlari bebas di dalam bilik yang bertutup selama 1 jam sehari.
Makanan dan Air
Untuk mangkuk makanan, mangkuk seramik yang berat adalah pilihan yang baik. Untuk menyimpan bekalan baik air bersih, gunakan botol air dengan keluli muncung dan mempunyai bebola, bukannya menggunakan semangkuk air. Perlu diingat bahawa GP cenderung untuk minum banyak air (dan "bermain" dengan botol) jadi anda perlu mengawasi bekalan air mereka sepanjang hari dan mengisi seperti yang diperlukan. Satu bekas rumput kering yang kecil boleh diletak untuk menyimpan bekalan jerami bersih untuk GP untuk mengunyah.
Sangkar perlu dibersihkan setiap minggu atau lebih kerap.

Latihan Kandang
GP anda perlu diberi ruang untuk bersenam. Kandang jenis mudah alih (anda boleh membuat sendiri atau membeli playpens dawai yang dibuat khusus (untuk anjing atau haiwan kecil) boleh digunakan sebagai kandang GP dan mengelak mereka keluar dan menimbulkan masalah (sembunyi di bawah perabot, mengunyah pada wayar TV dan sebagainya). GP anda mungkin menikmati waktu santai di luar rumah ketika cuaca panas - kandang (benar-benar tertutup, untuk melindungi GP) diletakkan di atas padang rumput,tetapi anda perlu memastikan bahawa rumput tersebut tidak disembur apa-apa jenis semburan racun perosak atau baja kimia. Letak air dan pastikan tempat teduh pada setiap masa apabila mereka berada di luar.


Penyakit GP
Malocclusion dari Gigi Geraham kecil (Slobbers): Satu masalah biasa GP (terutamanya yang lebih daripada 3 tahun) terjadi apabila gigi atas dan bawah Geraham kecil (gigi yang paling depan pipi) bertemu dengan tepat semasa mengunyah. Dalam masa lama, masalah ini menyebabkan digunakan dengan melampau. Ini seterusnya menyebabkan kecederaan di lidah. Haiwan yang terlibat cuba makan tetapi tidak boleh mengunyah dan menelan makanan. Meleleh air liur, dalam mulut terus lembab dan meliputi dagu. Berat badan turun secara dramatik. Doktor haiwan mesti dirujuk secepat mungkin. Keputusan disahkan apabila peperiksaan langsung secara visual di mulut. Pembetulan masalah melibatkan anestesia am dan merapikan atau pemfailan gigi yang terlalu besar. Ini adalah satu prosedur yang sukar kerana membuka mulut GP yang sangat kecil. GP terpaksa diberi penyusuan dan antibiotik untuk beberapa hari sebelum dan selepas prosedur ini telah dilaksanakan. Tiada penyelesaian yang kekal atau pembetulan untuk masalah ini.. GP dengan masalah ini tidak boleh dibiakkan bertujuan untuk mencegah gen yang tidak diingini kepada anak-anak mereka.

Kekurangan vitamin C (skurvi atau ScorbutisGP tidak boleh mengeluarkan vitamin C dan mesti menerima bekalan daripada sumber makanan di luar. Kekurangan vitamin C menyebabkan penyakit skurvi, yang dicirikan oleh inappetence, sendi, bengkak dan sakit tulang rusuk, keengganan untuk bergerak, tulang yang susut dan pembangunan gigi yang lemah dan pendarahan spontan dari gusi dan ke dalam otot. Tahap yang cukup vitamin C sentiasa dimasukkan ke dalam penggubalan diet pelleted untuk GP. Sering kali, bagaimanapun, pengendalian dan penyimpanan yang tidak wajar (pendedahan kepada haba cahaya, dan kelembapan) bagi pelet menyebabkan palet kehilangan vitamin C. Doktor haiwan harus dirujuk jika penyakit ini disyaki berlaku supaya diagnosis yang tepat boleh disahkan. Doktor haiwan akan menetapkan program suplemen vitamin C (melalui makanan atau air atau suntikan) untuk menterbalikkan tanda-tanda.

Kehilangan bulu: Atau penipisan bulu adalah masalah biasa GP betina yang telah berulang kali melahirkan anak. Keguguran bulu sering diperhatikan di kalangan GP juvana pada atau sekitar masa bercerai susu. "Barbering" juga menyebabkan kehilangan bulu. Tabiat buruk ini berlaku apabila GP lazimnya mengunyah pada haircoats daripada GP yang lebih rendah dalam status sosial GP.GP muda khususnya, boleh kehilangan sejumlah besar bulu akibat daripada aktiviti ini. Bulu juga boleh hilang disebabkan oleh penyakit kulat dan serangan parasit luar.

Tekanan haba (Heat Stroke): GP adalah lebih mudah terdedah kepada kepanasan strok haba, terutamanya yang berlebihan berat badan. Suhu sekitar di atas 85 F, kelembapan yang tinggi (di atas 70%), teduh semata-mata tidak mencukupi dan pengudaraan, kesesakan dan tekanan adalah faktor tambahan predisposing. Tanda-tanda strok haba termasuk jilat, slobbering, lemah, keengganan untuk bergerak, mengigau dan akhirnya duduk diam dan berakhir dengan kematian. Strok haba boleh dirawat jika dikesan agak awal. GP yang terkena strok haba perlu segera disembur dengan atau bermandikan air sejuk. Setelah ini pertolongan cemas dilakukan, doktor haiwan harus dihubungi dengan segera. Pencegahan melibatkan strok haba boleh dibuat dengan memberi bayangan yang cukupi dari matahari (jika GP ditempatkan di luar bangunan) dan pengudaraan yang mencukupi (jika ditempatkan dipintu). Semburan air dan / atau kipas beroperasi atas bekas ais boleh ditujukan kepada gp di dalam kandang yang lebih rendah suhu udara, sama ada GP ditempatkan di dalam bangunan atau di luar rumah.

Kanser adalah satu masalah yang agak jarang berlaku terhadap GP. Seperti kebanyakan haiwan, ia adalah paling berkemungkinan boleh menjejaskan GP yang lebih tua. Kebanyakan ketumbuhan yang benign dan melibatkan kulit dan lapisan saluran pernafasan. Kanser juga boleh menjejaskan saluran reproduktif, kelenjar susu (buah dada) dan darah (leukemia).

Pangkal rahim Lymphadenitis "ketulan": Abscessation daripada nodus limfa di bawah rahang yang lebih rendah, di leher atas, biasanya hasil apabila makanan kasar (seperti rumput kering) mencederakan lapisan mulut atau apabila luka luaran menembusi kulit lebih nodus limfa ini. Serangan bakteria menyebabkan sakit, bengkak di bawah abses rahang bawah. Doktor haiwan boleh melaksanakan budaya bakteria: ujian nanah dengan ujian kepekaan antibiotik untuk menentukan antibiotik yang sesuai untuk digunakan oleh suntikan. Jika: dia abses yang besar, pembedahan dan terapi antibiotik agresif mungkin akan disyorkan.

Pneumonia adalah salah satu penyakit yang paling biasa menyerang GP. Beberapa bakteria penyebab penyakit yang berpotensi boleh mendiami kawasan penempatan dan pernafasan GP. Tekanan, makanan tidak mencukupi, dan penjagaan di rumah yang tidak wajar sering mempengaruhi seekor GP kesayangan kepada jangkitan pernafasan. Tanda-tanda radang paru-paru iaitu GP berusaha atau bernafas dengan laju, keluar cecair dari mata dan hidung, lesu dan inappetence. Sesetengah haiwan menunjukkan tanda-tanda di semua sebelum mati secara tiba-tiba. Jangkitan telinga tengah dan dalaman kadang-kadang menyebabkan penyakit pernafasan pada GP. Tanda-tanda tambahan mungkin termasuk menyengetkan kepala, mengiring sebelah, dan bergolek. Doktor haiwan mesti dihubungi untuk mengenalpasti jangkitan bakteria yang serius ini. Terapi yang agresif antibiotik melalui suntikan dan penjagaan sokongan yang sesuai yang perlu. Kultur bakteria dan ujian kepekaan antibiotik membantu memilih antibiotik yang sesuai. Malangnya, walaupun tanda-tanda di infeksi-boleh sembuh, bakteria penyebab tidak boleh dihapuskan. Arnab dan tikus pelabuhan sekurang-kurangnya salah satu daripada penyebab radang paru-paru menjangkiti GP. Oleh itu, adalah tidak bijak untuk memelihara arnab dan tikus dengan atau berhampiran GP.

Kesihatan Guinea Pig
Dalam usaha untuk menjaga Guinea Pig anda dalam keadaan yang terbaik, anda perlu mengendalikan dia setiap hari, periksa dia untuk melihat tanda-tanda penyakit dan kecederaan. Mereka mungkin sakit, tetapi melainkan jika anda mencari tanda-tanda tertentu, anda mungkin tidak sedar dia sakit sehingga dia sangat sakit. Perhatikan dengan cermat pada Guinea Pig anda. Adakah ia kelihatan tenang dan aktif, atau adakah dia hanya duduk di diam dan resah cara. Adakah beliau santai, bertungkus-lumus, atau mengisar gigi. Adakah Guinea Pig anda berkelakuan cara dia biasanya atau tidak? Banyak pemilik Haiwan berpengalaman akan memberitahu anda tanda pertama bahawa mereka mempunyai penyakit .

Isyarat-isyarat yang berikut hendaklah dianggap sangat serius, dan anda perlu mendapatkan rawatan veterinar yang sesuai dengan segera, walaupun secara kecemasan jika diperlukan:
• Tidak makan selama lebih daripada lapan jam
• Sangat sukar bernafas
• Pendarahan dari kawasan mulut, rektum atau kemaluan
• Ketidakupayaan untuk membuang air kecil
• Keletihan Extreme (mungkin juga mengiringi keadaan di atas
• Cirit-birit yang berair dan berbau busuk- Kehamilan komplikasi
•: meneran semasa bersalin, pendarahan atau keletihan
Jika anda mendapati mana-mana yang berikut, jumpa doktor haiwan dalam tempoh 24 jam seterusnya:
• Sniffles, hidung berair atau mata
• menggaru berterusan, sehingga ia berdarah
• Menangis keluar apabila membuang air kecil, atau darah dalam air kencing
• Kurang keupayaan untuk makan makanan, terutama jika disertakan dengan pengambilan air yang berlebihan atau slobbering
• Cirit-birit yang terdiri daripada najis yang sangat lembut dan tidak terbentuk.
Bagi yang berikut, anda akan perlu berjumpa doktor haiwan segera untuk mendapatkan nasihat:
• Rambut gugur
• Bersin sering (lebih daripada sekali atau dua kali sehari)
• Perubahan selera makan
• Perubahan pengambilan air (minum lebih, minum kurang)
• najis Sangat lembut
Mata keadaan: Guinea Pig yang sihat mempunyai mata yang cerah dan peka. Mata berair, mata merah, dan nanah semua tanda-tanda jangkitan mata yang perlu perhatian veterinar. Mata pudar menunjukkan bahawa Guinea Pig tidak sihat, dan anda perlu menyiasat dengan lebih lanjut untuk menentukan punca.

Keadaan telinga: Lihat di telinga Guinea Pig anda. Adakah terdapat tanda-tanda lilin terbentuk atau serpihan kelabu-hitam? Jika demikian, dia perlu diperiksa telinga hama, dan dirawat jika perlu. Kemerahan dan tanda-tanda jangkitan perlu dilihat oleh doktor haiwan.

Guinea Pig sensitif terhadap antibiotik tertentu, sama ada secara lisan atau melalui suntikan. Antibiotik berbahaya termasuk ampicillin, penisilin, bacitracin, erythromycin, lincomycin, gentamicin, clindamycin, streptomycin, vancomycin dan kadang-kadang tetracycline. Cara utama di mana antibiotik tertentu menyebabkan reaksi adalah dengan mengubah keseimbangan mikrob biasa dalam saluran gastrousus Setelah kira-kira biasa microfloral usus telah musnah, bakteria jahat membiak dengan luar biasa besarnya. Bakteria membiak menghasilkan bahan kimia berbahaya yang boleh membawa kesan maut. Antibiotik tertentu (streptomycin, dihydrostreptomycin) secara langsung toksik dan tidak mengubah keseimbangan mikrob dalam saluran gastrousus. Antibiotik ini tidak boleh digunakan dalam guinea pigs. Walaupun suntikan antibiotik boleh menyebabkan masalah-masalah yang diterangkan di atas, antibiotik lisan lebih kerap dikaitkan dengan mereka. Antibiotik tidak boleh diberikan kepada guinea pigs melainkan yang ditetapkan oleh doktor haiwan. Jika antibiotik oral atau suntikan yang ditetapkan, 2 1 / 2 cc (1 / 2 sudu kecil) yogurt kosong, putih harus diberikan secara lisan kepada haiwan yang dirawat pagi dan petang sepanjang tempoh terapi antibiotik dan untuk satu hari tambahan 5-7 kemudiannya. Yogurt membantu mereka menggantikan bakteria bermanfaat usus yang sering binasa semasa rawatan antibiotik.
 

Guinea Pig bukanlah haiwan yang suka menunjukkan rasa sakit, malah mereka dikenal sebagai haiwan yang suka menyembunyikan rasa sakitnya. Untuk itu ada baiknya kita memiliki beberapa persediaan barang yang sebaiknya selalu disediakan di tempat perlengkapan dan ubat-ubatan khas GP kita. Berikut adalah beberapa barangan yang disediakan di kotak perlengkapan GP2 saya :

1. Timbang Digital.
Ini sebenarnya alat yang termasuknya vital karena perkembangan berat badan GP tiap minggunya boleh menunjukkan tahap kesihatannya.

2. Mineral Oil/Baby Oil.
Saya menggunakan mineral oil untuk membersihkan bahagian genital dan anal sex GP2 jantan saya. Beli mineral oil yang asli, tanpa bau2 with vitamin E, with aloe vera, with perfume,dsb. Produk yang saya pakai : Johnson’s Baby Oil (tutup warna pink)

3. Cotton Bud.
Cotton bud diperlukan untuk membantu membersihkan anal sex dan bahagian genital GP2 jantan saya.

4. Tissue/kapas.
Tissue/kapas akan selalu diperlukan untuk berbagai keperluan. Jadi yang namanya tissue harus selalu tersedia.

5. Tissue basah.
Tissue basah sering saya gunakan untuk membersihkan piring makan GP (kalau lagi malas cuci), atau sekadar buat mengelap mulut GP yang kotor kerana baru selesai makan atau boleh juga mengelap kakinya yang kotor. Apabila akan digunakan pada GP, pilih tissue basah yang baby wipes.

6. Cuka.
Digunakan untuk membersihkan kandang atau dicampur ke dalam air cucian untuk mencuci fleece dan mainan GP.

7. Spray.
Saya pakai spray yang buat tanaman, biasanya saya pakai buat membersihkan kandang dan diisi dengan larutan cuka 1:1

8. Sikat.
Jarang saya gunakan kerana cuma dipakai kalau GPnya masih bersih.

9. Sapu kecil.
Sapu kecil banyak dijual di pasar/supermarket. Biasanya dipakai untuk membersihkan kereta. Ini perangkat perang saya tiap harinya. Sapu kandang 2 kali sehari untuk menjaganya agar bersih.

10. karung plastik.
Setelah kandang disapu, najis dan kotoran dibuang ke karung plastik. Makanya harus selalu sedia karung plastik.

11. suratkhbar lama.
mesti selalu ada, biasanya buat alas waktu GP2 flooring atau cuma sekadar dimasukkan ke kandangnya biar boleh dipakai sebagai mainan. Dulu saya pakai suratkhbar diantara fleece dan serbuk kayu agar serbuk kayu tidak melekat di fleecenya.

12. Serbuk Kayu.
Ini salah satu perlengkapan penting juga, harus tersedia dan diangin-angin. Biasanya setelah beli langsung saya bongkar didalam kontainer biar boleh diangin-anginkan.

13. Fleece cadangan.
Saya guna 8 fleece kerana sekali guna 4 fleece (jadi boleh buat ganti-ganti waktu fleece yang satunya dicuci).

14. tuala.
Saya sedia 2 tuala aja kerana GP2 saya biasanya kalau mandi ganti-gantian. Jadi kalau yang satu basah, ada lagi tuala yang kering.

15. Vitamin C IPI.
Selalu sedia ada nanti suatu saat kalau kehabisan paprika atau masa GPnya sakit boleh diberi ke GP.

16. Ivermectin oral.
Dipakai sebagai pencegahan aja, dan buat jaga-jaga kalau sewaktu-waktu GPnya kena kutu/scabies.

17. Scabicid
Buat jaga-jaga kalau sewaktu-waktu GPnya kena scabies, sebagai obat sapu.

18. Miconazole/ketoconazole
Buat persedian kalau GPnya kena jangkitan kulat.

19. Propolis.
Biasanya saya pakai sebagai obat luka. sebenarnya boleh juga diganti dengan betadine, cuma kebetulan saya ada propolis.

20. Becombion Syrup kanak-kanak.
Disediain buat jaga-jaga seandainya diperlukankan waktu GP sakit.

21. Stimuno.
Disediain buat jaga-jaga seandainya dibutuhkan waktu GP sakit

22. Cimetidine.
Buat jaga-jaga kalau GP kembung. Fungsinya untuk memperbaiki pergerakan makanan di perut. Bisa dibeli di farmasi.

23. Neo Kaominal.
Kandungannya Kaolin Pectin, berfungsi sebagai obat anti-diare. Boleh dibeli di farmasi.

24. Neolanta.
Kandungannya simethicone, berfungsi sebagai ubat anti-kembung. Boleh dibeli di farmasi.

25. Ratrim.
Kandungannya trimethropim sulfa, sebagai obat anti diare. Bisa dibeli difarmasi.

26. Baytril.
Antibiotik untuk URI, bisa dibeli di petshop

27. Syringe.
Disediain buat persediaan kalau diperlukan ketika memberi/suap stimuno/becombion/ubat-ubatan lainnya.

28. Hand Sanitizer.
Ini yang paling penting, setiap kali habis membersihkan, beri makan, main atau cuma usap2 GP, SELALU bersihkan tangan dengan hand sanitizer. Lebih bagus kalau cuci tangan, tapi kadang kita malas ke wastafel buat cuci tangan (dan berakhir dengan tidak membersihkan tangan setelah memegang GP). Selalu sediakan hand sanitizer di dekat kita adalah alternatif yang sangat membantu kalau lagi malas.


KEHAMILAN PADA GUINEA PIG

Jika anda memelihara sepasang guinea pig, anda akan mendapati si betina akan hamil suatu saat nanti, atau anda juga pasti ingin tahu cara mengetahui kehamilan pada GP dan persiapan-persiapan untuk induk hamil, berikut ini adalah tentang kehamilan pada GP:

* Kehamilan Pada Guinea Pig berlangsung lebih lama dari arnab, biasanya 2 bulan (55-75 hari)

* Guinea Pig lahir dengan bulu lengkap dan beberapa jam berikutnya boleh berjalan

* Guinea Pig mula disapih umur 3 minggu-1 bulan, sang induk yang sayang anak boleh saja menghentikan di umur 2 bulan.

* Guinea Pig yang mempunyai bayi boleh saling menyusui kanak-kanak dari indukan lain yang sekumpulan, jadi sang anak boleh menyusu dari ibu lain

* Jantan akan mendampingi betina jika betina sudah hamil besar, dia akan menjaga dan sabar menunggu

* Guinea Pig dapat kahwin lagi beberapa jam selepas beranak jadi mungkin jangan gabungkan jantan bagi anda yang tidak mahu letupan penduduk


Cara Mengetahui Kehamilan pada GP:
Pada umur 2 bulan biasanya GP sudah mula menunjukkan perkahwinan bila ada sepasang GP, tetapi kehamilan akan terjadi pada GP yang berumur 4 bulan atau lebih, kerana betina biasanya menunggu sehingga dia benar-benar bersedia, dan biasanya di bawah 4 bulan GP sangat terdedah kepada keguguran.
Jika anda menggabungkan Guinea Pig jantan dan betina dalam 30 hari, biasanya akan terlihat tanda-tanda kehamilan seperti perut sampingan yang agak membesar, dan puting betina yang kelihatan lebih besar dan jelas tanda ini biasanya hamil muda (saya tidak menyarankan menekan perut untuk mencari apakah ada calon bayi atau tidak kerana cara ini boleh melukai atau membuat calon ibu stress)
Kesabaran adalah kuncinya, maka bersabarlah menunggu beberapa minggu lagi, biasanya GP betina hamil akan lebih agresif pada GP betina lain di luar kelompoknya ..
Jika menghampiri 2 minggu sebelum beranak kehamilan GP akan kelihatan jelas, perut akan membesar, pada saat ini jangan selalu mengangkat GP anda, jadi bila terpaksa saja anda baru boleh mengangkatnya ..
Jagalah keperluan nutrisinya, GP hamil perlu vitamin C lebih besar, jadi berilah sayur-sayuran yang mengandungi vit c, berilah selalu air murni kerana GP hamil lebih cepat haus, porsi makan juga harus dipertingkatkan.
Bila tidak mahu letupan penduduk pisahkan jantan, tapi sebetulnya sang induk lebih selamat jika ada jantan disampingnya kerana merasa dilindungi tapi setelah beranak jantan boleh saja agresif dan mengahwini induk lagi.


Persiapan Sebelum Kelahiran:
Apa yang harus disiapkan adalah tempat sembunyi atau boleh juga tempat tertutup, bila ada jantan satu kandang maka sediakan tempat sembunyi agar betina boleh sembunyi dari kejaran jantan yang ingin kawin.
bedding atau alas yang empuk untuk lahiran, tidak disyorkan memakai kawat atau buluh kerana kadang kaki anak boleh tersepit ..
Biasanya saat melahirkan sang induk akan menjerit kerana kesakitan dan akan ada bnayak darah jika anak nya banyak, jangan panik sang induk boleh mengatasi semua, dari membersihkan kanak-kanak, dan bekas-bekas darah, yang kita harus lakukan adalah jangan sampai membuatnya takut.
Di luar negeri banyak kes kematian pada GP yang beranak ini mungkin kerana anak GP lahir dengan utuh dan besar sementara jika kita bantu boleh-boleh si induk stress berat.
kanak-kanak GP biasanya dalam jumlah 1-4 ekor tapi boleh lebih dari 5 walaupun agak jarang ..
 

Guinea pig berusia 7 jam

Ketika bayi guinea pig dilahirkan, ia boleh terus berlari. Sudah tumbuh bulu. Dan walaupun disusui oleh ibunya, seekor pup (sebutan untuk bayi guinea pig) sudah bisa makan pelet/hay dan minum air pada hari pertama dilahirkan!
Guinea pig yang hidup di alam liar boleh menghindari pemangsa pas setelah ia dilahirkan. Oleh itu muncullah kemampuan-kemampuan ini. :)
Pertama sekali,lihatlah Kedudukan Guinea Pig Anda, bila tidak dalam kedudukan sihat maka jangan dimandikan dulu, lebih baik umur Guinea pig 2 bulan untuk dapat dimandikan dengan cara dibawah ini :

Cara memandikan Guinea Pigs

                                                             Antara peralatan yang digunakan: 

Tuala, Gunting Kuku Haiwan, Gunting, Sikat Haiwan, shampoo bayi atau boleh juga shampoo khusus haiwan kecil, Hair dryer atau blower, antiseptic dan bekas air.

1. Siapkan air Suam panas, lalu campurkan antiseptic ke dalam jangan terlalu banyak, sedikit sahaja, pastikan air jangan sampai berwarna putih kerana terlalu banyak antiseptic.
 

2. Basuhkan air ke badan Guinea Pig secara merata, jangan sampai air masuk kedalam lubang telinga, hidung dan mulut.

3. Bersihkan bahagian belakang kerana biasanya bahagian ini banyak terkena air kencing, berikan shampoo merata keseluruhan badan kecuali muka


4. Gunakan Tuala untuk mengeringkan rambut-rambutnya.

5.Guntinglah rambut-rambut yang kusut

6. Keringkan sepenuhnya dengan hair dryer dan Sikat rambutnya untuk dirapikan

7. Guntinglah Kuku Guinea pig

8. Anda boleh menaburkan bedak haiwan atau bedak bayi dan sikat kembali agar lebih wangi ..

boleh juga dengan bedak anti kutu untuk haiwan jika terdapat kutu.

Sekarang Guinea Pig telah bersih dan boleh diajak main
 



KANDANG ATAU RUMAH GUINEA PIGS



kandang gp yang sesuai standard harusnya mempunyai:

    -
alas yang rata
   
-tidak berjeruji
   
-mempunyai luas yang cukup untuk gp bermain
   
-mempunyai peredaran udara yang lancar
   
-mudah dibersihkan
   
-semakin luas kandang, semakin baik.
kandang yang tidak layak
1. Kandang yang alasnya berjeruji besi / kawat.kandang jenis ini memang praktikal, tapi kandang seperti ini boleh menyebabkan bumblefoot dimana kaki gp membengkak dan luka (kadang bernanah). Bayangkan bila kita hidup di atas kandang berjeruji, pasti badan kita sakit-sakit semua. Kandang seperti itu juga rawan cedera, kaki gp itu rapuh.2. Kandang buluh untuk arnabkandang buluh memang dipandang praktikal, kerana buluh adalah bahan yang sifatnya antibakteria. Disamping itu kandang buluh juga mudah dibersihkan. Tapi, kandang buluh juga mempunyai lubang-lubang kecil yang boleh menyebabkan kaki / kuku kaki gp tersepit di situ, akibatnya kaki / kuku gp boleh patah / luka. Kerana materialnya daripada buluh yang tahan air, ada kemungkinan permukaan buluh menjadi basah ketika gp pee.
3. Kandang hamsterit 's big no no!!! kandang hamster itu ukurannya disesuaikan dengan saiz tubuh hamster yang 10 kali lebih kecil dari gp. Menempatkan gp di kandang hamster sama dengan tinggal di bilik sebesar katil.4. Kandang-kandang lain yang ukurannya lebih kecilkandang yang kecil = extra maintenance. Kandang kecil akan lebih cepat kotor, automatik membersihkannya juga harus semakin sering. Kemungkinan gp terkena penyakit akan semakin besar.
saiz kandang standard

    
1 ekor = 76 cm x 91 cm (2 x 3 grid) atau minimal 0.7 m persegi
    
2 ekor = 76 cm x 127 cm (2 x 4 grid) atau minimal 0.7 m persegi
    
3 ekor = 76 cm x 157 cm (2 x 5 grid) atau minimal 1 m persegi
    
4 ekor = 76 cm x 193 cm (2 x 6 grid) atau minimal 1.2 m persegi
    
selanjutnya penambahan satu ekor gp setanding dengan penambahan satu buah grid plus connector. Atau gini ngitungnya:
Dari bilangan ganjil ke genap (1 ke 2, 3 ke 4, dan sebagainya) ada penambahan 36 cmdari bilangan genap ke ganjil lagi (2 ke 3, 4 ke 5, dan sebagainya) ada penambahan 30 cmsaiz satu gridnya dianggap 35.5 cm.

kenapa harus besar?banyak yang bertanya mengapa keperluan kandang gp yang badannya kecil justeru ukurannya lebih besar dari kandang anjing / kucing? Mari cuba kita balik pertanyaannya, sanggupkan anda apabila gpnya berada diluar kandangnya sekerap anjing / kucing anda dan membiarkan gp anda berkeliaran bebas di rumah sama seperti anjing / kucing sementara gp adalah haiwan yang tidak mudah untuk di litter train, pup dan pee sepanjang hari? Wajar dan adilkah bila anda memberikan kawasan seluas rumah anda untuk anjing / kucing anda, tapi hanya memberikan kawasan seluas 60 × 40 untuk gp anda? Gp akan menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam kandang. Mereka bermain, tidur, pup dan pee disitu, bagaimana rasanya apabila kita ditempatkan di bilik 2 × 3 sepanjang hari, tidur, makan, pup, dan pee di situ dan hanya diberikan masa keluar sekitar 2 jam / hari?


keuntungan kandang yang luas1. Gp boleh bersenamgp sama seperti manusia, mereka juga perlu sukan. Penyakit-penyakit seperti obesiti, bumblefoot, uri / jangkitan saluran pernafasan, bladder stones / kencing batu juga boleh berbahaya bagi gp. Untuk itu kandang yang luas akan membantu gp tetap sihat.
2. Gp boleh bermain bila-bila masa mereka mahugp itu haiwan yang hampir sepanjang hari beraktiviti. Automatik jadual kegiatan mereka berbeza dengan jadual kegiatan kita. Belum tentu pada saat kita mengajak mereka flooring, mereka sedang ingin bermain. Dan meskipun diberikan waktu floor time yang banyak, belum tentu mencukupi keperluan aktiviti gp (kecuali mungkin gpnya mahu dilepasin di kawasan rumah).
3. Menjaga gp agar tidak bosanbayangin ketika kita dipaksa hidup dikamar saiz 2 × 3 seumur hidup, makan, mandi, tidur, pup, pee, dan berusaha * bersenang-senang * diarea 2 × 3 itu. Pasti stress kan? Seperti itulah rasanya
4. Menjaga gp tetap akurgp itu haiwan yang suka privasi, kandang yang luas akan memberikan masing-masing gp yang ada di kandang tersebut untuk mempunyai kawasan privasi masing-masing.
5. Mudah dibersihkansemakin luas kandang bererti kotoran gp tidak akan terkumpul di satu tempat, kerana tersebar maka automatik kandang akan lebih bersih dan membolehkan kita untuk semakin jarang membersihkannya.
6. Kita lebih mengenal gp kitaapabila gp ditempatkan dalam keadaan yang tidak stress, menyenangkan dan mesra. Gp tersebut akan lebih mudah dekat dengan kita. Kita bakal dihidangkan dengan pemandangan gp yang bermain, melompat-lompat senang, kejar-kejaran, main petak umpet dengan temannya atau sekadar berlari mengikuti kita dari dalam kandang ketika meminta makan. Ketika kita melihat mereka sebahagia itu, kita akan sedar kalau kita melakukan perkara yang benar, dan itu akan membuat kita bahagia juga.
JENIS KANDANG
c & c cagec & c cage adalah sistem kandang yang dianggap paling baik untuk gp. Kandang ini menggunakan box (umumnya diperbuat daripada impraboard) yang dikelilingi oleh grid sebagai pagar kandang tersebut. Kerana sifatnya handmade, kita tidak menentukan saiz kandang yang diingini. C & c cage beralas rata. Biasanya diberi bedding berupa serbuk kayu, kertas akhbar atau fleece. C & c cage membolehkan kita untuk berkreasi dan mendekor kandang gp sesuka kita.
alternative cagekerana bahan-bahan untuk alternative cage belum tentu sedia, biasanya gp owner membuat kandang alternatif c & c cage dengan material-material yang disediakan. Material pengganti boleh berupa apa sahaja yang memenuhi kriteria kandang yang layak dan tidak berbahaya bagi gp. Kandang alternatif ini dibuat dengan saiz yang disesuaikan dengan saiz standard.
GridsGrids adalah material yang digunakan sebagai pagar pada kandang C & C Cage. Didalam kawasan yang dikelilingi grids, nantinya akan diletakkan box impraboard. Tujuan penggunaan grids adalah agar GP tidak mudah keluar dari kandangnya. Grids ini kalau di luar negara digunakan sebagai material untuk membuat storage, inilah sebabnya kita tidak akan mencari grids di petshops.






UNTUK INFO LAYARI FANPAGE KAMI DI:

 http://www.facebook.com/pages/GuineaPigsOfficialMalaysiaClub/261805703882831

atau

Penternak Guinea Pigs  -  En Sahril Banting di Talian: 0176747276

http://www.facebook.com/groups/220414517990586/

No comments:

Post a Comment

Klik sini untuk info..